۱۳
خرداد

با دی دی،حدود۶ هزار تن کمتر زباله تولید کنیم !

پس از بررسی و مقایسه وزن بطری های آب معدنی برند های معروف با دی دی واتر به دست آمد
با مصرف آب معدنی دی دی حدود 6 هزارتن زباله کمتری در سال تولید کنیم.شاید در نگاه اول وقتی با چنین عدد بالایی مواجه شوید، تصور کنید این یک شعار تبلیغاتی یا صرفا راهی اغراق آمیز برای تبلیغ یک برند است اما در ادامه و با کمی دو دو تا چهار تا کردن به این نتیجه خواهید رسید این عدد حاصل حساب کتاب هایی است که بر اساس وزن بطری های پلاستیکی آب معدنی برندهای مختلف به دست آمده است.
سرانه مصرف آب معدنی هر ایرانی در سال 15 لیتر است و با توجه به جمعیت ایران که حالا حدود 80 میلیون نفر است مصرف کل آب معدنی ایرانیان در سال 1 میلیارد و 200 میلیون لیتر است.اگر این میزان آب معدنی به صورت نصف، نصف در بطری نیم لیتری و یک و نیم لیتری در نظر گرفته شود،از این حجم آب معدنی 400 میلیون لیتر در قالب بطری های 1 و نیم لیتری و 1 میلیارد و 200 میلیون لیتر در قالب بطری های نیم لیتری عرضه می شود.
میانگین وزن بطری های آب معدنی نیم لیتری معتبر در بازار 16 گرم است و این در حالی است که وزن بطری آب معدنی دی دی بیش از چهار گرم از تمام بطری های موجود در بازار سبک تر است و بنابراین زباله کمتری تولید می کند.اگر 16 گرم وزن بطری های موجود در بازار در تعداد بطری های نیم لیتری مصرفی سال احتساب شود سالانه حدود 19 هزار تن زباله تولید می شود.در حالی که اگر وزن بطری های نیم لیتری دی دی یعنی 12 گرم در این تعداد نیم لیتری مصرفی ضرب شود سالانه با رقمی حدود 14 هزار تن برابر می شود که کاهش بیش از 5 هزار تنی را در آن شاهد هستیم.
این کاهش تولید زباله درباره بطری های 1 و نیم لیتری نیز صدق می کند،چرا که میانگین وزن بطری های 1 و نیم لیتری آب معدنی های برند های معروف داخل کشور حدود 29 گرم است. که اگر این وزن در تعداد بطری های 1 و نیم لیتری آب مصرفی ضرب شود، عددی که برای تولید زباله در می آید حدود 11 هزار تن است.این در حالی است که اگر از آب معدنی دی دی استفاده شود این رقم حدود 10 هزار تن می رسد.
اگر در انتها جمع تولید زباله کل بطری های نیم و 1و نیم لیتری را از حاصل جمع بطری های نیم و 1 و نیم لیتری دی دی کم نماییم به عددی در حدود 6 هزار تن زباله کمتر می رسیم.